2010. október 18., hétfő

A sebességfokozatok megválasztása

42. A modern, komputer-vezérelt motorok előnye, hogy az alapjáratot állandó fordulaton tartják akkor is, ha a motort bizonyos mértékig terheljük. Így csúcsforgalomban araszolva, akár el is felejtheti a gázpedált, elég, ha a váltót egyesbe rakva, a kuplungpedált a szokásosnál kissé lassabban engedi fel. Az autó így is elindul, sőt akár kettes - hármas fokozatban is tud erőlködés nélkül, alapjárati fordulaton haladni. Ha így, gázadás nélkül elindulva araszol dugóban, akár 25 %-át is megtakaríthatja a bedugult szakaszon az üzemanyagnak, hiszen a motort nem pörgeti föl fölöslegesen az elindulással és a néhány méteres gyorsítással.
Ha így halad, és fékezni kell, a váltót még azelőtt vegye ki üresbe, hogy a fordulatszám jelentősen leesne, mert az esetben a terhelés alól felszabaduló motort feleslegesen felpöröghet.
Ez a módszer kis autóknál 1 literes, alsó-középkategóriás autóknál 1,4 literes, középkategóriánál 1,8-as, nagy autóknál 2,0-2,2 literes motoroktól fölfelé működik igazán jól. Az adott kategóriák kisebb motorjai, az alacsonyabb nyomaték miatt, kis fordulaton nehezen mozdítják meg az autó tömegét, ezért a módszer a kuplungot erősebben igénybe venné a szükségessé váló nagyobb csúsztatás miatt. Így ezen autóknál először próbálja ki, hogy nem kell-e túl sokat csúsztatni a kuplungot, illetve, hogy a motor nem kezd-e rángatni az autó tömegével küszködve. Ha igen, inkább ne próbálkozzon ezzel!
Egyébként ezt a módszert akkor is érdemes használnia, ha kis forgalomban közelít meg ideiglenes forgalmi akadályt (közlekedési lámpát, feltorlódott kocsisort). Ekkor az akadálytól 50-60 m-re, kb. 15 km/h sebességre lelassítva, tegye a váltót 2-esbe, és hagyja, hogy a motor alapjáraton húzza az autót. Így könnyen előfordulhat, hogy mire közel kerül, vagy odaér, már folytathatja is útját állóra fékezés nélkül. Fontos, hogy ezt se alkalmazzuk úgy, hogy másokat föltartsunk vele, ezért is úgy említjük meg, hogy elsősorban kis forgalomban ajánljuk.
43. Ha fölfelé vált, annál jobb, minél gyorsabban zajlik le a váltás folyamata. Nem arra gondolunk, hogy nagyon alacsony fordulaton váltson - ez inkább ártana, mint használna (lásd 5. pont) - hanem arra, hogy maga a váltás folyamata zajlódjon le minél gyorsabban, hogy az autó ne veszítsen sebességéből, és a motor fordulatszáma se essen le az alapjáratig.
44. Néhány (reméljük hamarosan egyre több) új fejlesztésű autóban található egy sebességváltást segítő kijelző, ami mutatja az éppen optimális sebességfokozatot. Ha az Ön autójában van ilyen, hallgasson rá! A számos autóban, a kilométerórában különböző sebességeknél elhelyezett, a felfelé váltásra figyelmeztető kis nyilak-jelölések is hasznosak, ezeket is jó figyelembe venni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése