2010. október 18., hétfő

Csökkentse a tömeget, az elektromos fogyasztást, illetve a menetellenállást is!

60. Pakoljon ki minden fölösleges holmit a csomagtartóból! Plusz 50 kilogrammonként, a fogyasztás akár 2-3 %-kal növekedhet. Legyen "kíméletlen"! Mi az, amit 15 éve ott hurcol minden autójában, "minden esetre", de még sohasem használta? Készítsen egy leltárt a csomagtartóban, vagy az egyéb pakoló helyeken hurcolt felesleges holmikról! Van Önnél egy garnitúra tartalék gyertya, nagykalapács, teljes szerszámkészlet és pótalkatrészek (amikkel út közben lerobbanva úgysem tud mit kezdeni egy modern autón), pedálos pumpa, egy jó nehéz olajos emelő, egy kanna plusz benzin, továbbá olyan nem kifejezetten autós használati tárgyak, amiket évente talán használ, de azért vannak ott a többi 364 napon, mert mi van, ha hátha mégis...?Ezeket pakolja ki az autóból!
Ide értendők nyáron a téli cuccok is. Amik télen nagyon hasznosak lehetnek, (jégoldó, kis hólapát, egy zacskó homok, jégkaparó, kisseprű, zárolajozó, pokróc, stb.) áprilistól novemberig mind feleslegesen növelik az autó tömegét. Hét közben az autó takarításhoz szükséges eszközök is legyenek inkább a garázsban, vagy a kamrában. 
Ha 5+2 üléses autója van, és általában nem visz többet 4 utasnál, vegye ki a két pótülést is, feleslegesen növelik az autó tömegét. Ha kellenek majd, azt általában úgyis előre lehet tudni. 
Brian Basset karikatúra-sorozatában az Adam@home-ban Adam egy nap a következő tanácsot kapja a TV "Egyszerű Praktikus Javaslatok" műsorából: "Uraim, adjanak le néhány kilót, ez is javít az autójuk fogyasztásán!". Egy kis fogyókúra is segíthet az autó fogyasztásának csökkentésében. 
61. Olvastam egy olyan tanácsot is, hogy egyszerre csak keveset tankoljon, ne töltse tele a tartályt, mert ezzel is csökkenti az autó tömegét. Ezt nem tartom jó ötletnek. Egyrészt más forrás, pont azt állítja, hogy amit ezzel megnyerhetne, azt a gyakrabban levett tanksapka miatt elpárolgó üzemanyaggal elveszíti. Másrészt hozzátenném még az ellenjavallatokhoz, hogy a gyakoribb tankolással elvesztegetett idő semmiképpen nem ér annyit, mint az a pénz, amit ezzel a tömegcsökkentéssel megtakaríthatunk, ráadásul az üzemanyagár manapság olyan ütemben megy fölfelé, hogy az a minimális megtakarítás, amit az ilyen tömeg-csökkenés okoz, szintén felemésztődik a legközelebbi negyed/harmad/féltankos töltés idejére valószínűleg bekövetkező árnövekedéssel. 
62. Miden bekapcsolt elektromos fogyasztó növeli a generátor teljesítményfelvételét, ezzel a fogyasztást, hiszen a generátort is a motor hajtja. Ez a dolog szabálytalanságán túl eggyel több ok arra, hogy indokolatlanul ne égesse sportos látványt nyújtó, de a többi közlekedőt gyakran zavaró első ködlámpákat, illetve kikapcsolja véletlenül bekapcsolva felejtett, szintén igen vakító fényű hátsó ködlámpákat. Ne felejtse el kikapcsolni a hátsó ablakfűtést sem, (amennyiben nem automatikusan kapcsol ki) ha már nem párás az ablak! Ennek is elég magas a teljesítményfelvétele. Szintén nagy fogyasztó az ülésfűtés. Ezt is csak addig használja, amíg szükséges! (Nem beszélve arról, hogy túlzott használata még egészségtelen is.)
A feleslegesen bekapcsolva hagyott hátsó ablakfűtés akár 1 literrel is megnövelheti a 100 km-enkénti fogyasztást! 
A xenon égők nem csak jobb látást biztosítanak, de alacsonyabb az energia-felvételük is. Lehet utólagos megoldásokat is venni már egész jó áron (kerülje a márkátlan kínai vackokat - ezekből is az olcsó drágább, a gyors tönkremenetel miatt), illetve autóvásárlásnál az is egy jó szempont, hogy az autó legyen xenon fényszórós. (Mondjuk egy jelentős többlet-beruházás nem valószínű, hogy a fogyasztásban valaha is megtérül, de a jobb látás miatt mégis megéri.) 
63. Figyeljen oda a guminyomásra! Legalább havonta egyszer ellenőriztesse! Az alacsony guminyomás, nagyobb fogyasztást okoz. Kezdetben minden hiányzó tized bar 0,5-1,5 %-kal is növelheti a fogyasztást (és 10 %-kal is csökkentheti a gumi élettartamát!). Ahogy nő a hiány, fokozottan nő a menetellenállás is! Ha az összes gumiból hiányzik 0,8-1 bar, a fogyasztás akár 40 %-kal is megemelkedhet! Ha felmelegedett abroncsba fújat levegőt, érdemes 1-2 tizeddel keményebbre fújatnia azt, mert amikor az abroncs majd lehűl, kb. az előírt értékre áll be a nyomás. Ugyanakkor ne fújja túl a kereket, hogy ezzel tovább csökkentse a menetellenállást, és javítsa a fogyasztást, mert amit megtakarít az üzemanyagon, azt a hamarabb elkopó gumik cseréjére költi majd, és a menetstabilitást is csökkenti ezzel. (A gumi élettartama akár az eredeti 50%-ára is lecsökkenhet.)
Az előírt guminyomást az ajtóoszlopra, a kesztyűtartóba, vagy a tanksapka-fedélre ragasztott matrica tartalmazza, illetve a gépkönyvben is benne van. Ha többedmagával, csomagokkal megpakoltan megy hosszabb útra, megéri azt a kis plusz fáradságot/odafigyelést, hogy az ilyen terhelésre előírt nagyobb értékekre fúvatja a kerekeket! 
64. A téli gumik menetellenállása nagyobb, így amíg ezekkel jár, a fogyasztás 5-10 %-kal is több lehet. Ne hagyja fönt a téli gumikat, csak amíg szükséges! Tartósan 7 °C felett, tehát kb. november közepe előtt, nem érdemes feltenni, és március közepe után nem érdemes fennhagyni a téli gumit, hacsak nem megy a hegyekbe síelni ennél későbbi időpontban. (Zakopane még Húsvétkor is fantasztikus! Tudta, hogy a zakopanei egy Európa legmodernebb sípályái közül? Az is egy formája a megtakarításnak, ha Tirol, vagy a francia Alpok helyett, Zakopane-be megy síelni, a távolság és az árak miatt is.) 
A téli gumi fokozottan kopik a meleg aszfalton, emiatt sem érdemes feleslegesen fennhagyni ezeket!
Másfelől, a megnövekedett fogyasztás miatt ne döntsön úgy, hogy télre sem szereltet fel téli gumikat! Óriási mértékben növelik az autó biztonságát +7 °C hőmérséklet alatt! Nem csak hóban nélkülözhetetlenek, de a száraz, viszont hideg aszfalton is sokkal jobbak, mint a nyári gumik.
Az is megtakarítás, ha hóban nem pörög ki végeláthatatlan ideig a kerék, sikerül feljutnia egy emelkedőre, eljut oda is, ahova nyári gumival lehetetlen, időben meg tud állni, nem csúszik ki, vagy váratlanul nem pördül meg (tehát kisebb eséllyel szenved balesetet)! Az is számít, hogy az esetek 95 %-ában megússza a hólánc felszerelését.
Sok elsőkerék-hajtású autó tulajdonosa, csak az első kerekekre vesz téli gumit. Ez jobb, mint a semmi, abból a szempontból, hogy emelkedőre így is fel lehet jutni, de ez a megtakarítás veszélyes következményekkel jár: havas-jeges úton, kanyarban az autó megpördülhet, illetve fékezéskor nagyon-nagyon könnyen kitör a hátulja! (Ezért is javasolják a gyártók, hogy ha csak egy pár téli gumira van pénze, azt a hátsó kerekekre szereltesse elsőkerék hajtású autón is, így megelőzheti fékezésnél, illetve kanyarban az autó farának kitörését.)
65. A széles gumik is károsan hatnak a fogyasztásra, mert növelik az autó menetellenállását. A gördülő ellenállásra minimálisan hatnak csak, de a légellenállásra annál inkább. Ha Önnek nem éri meg a valamivel dögösebb látvány a többlet-fogyasztást, akkor maradjon meg a gyári méreteknél! 
66. A csökkentett gördülési ellenállású gumik használata is csökkenti a fogyasztást, ezért a legközelebbi gumicserénél ilyet vegyen! (Kérdezze meg a gumistól, milyet ajánl, ne egy szupermarketben, vagy barkács áruházban próbáljon ez ügyben tanácsot kérni!)
Mellesleg ez is eggyel több érv a az olcsó vacak gumik ellen. Más fejezetekben már megemlítettük, hogy az olcsó, márkátlan gumikkal csak a vásárláson spórol, de minden másra ráfizet. Hamarabb kopnak, zajosabbak, kisebb velük az autó stabilitása, csúszósabbak, romlik a menetkomfort, és nem utolsósorban legtöbbször a menetellenállásuk is nagyobb, mint a márkásaké.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése