2010. október 18., hétfő

Egyéb fogyasztásnövelő tényezők, és ezek kiküszöbölése

80. Csak akkor használja a légkondicionáló berendezést, ha szükséges! 0,3 - 1 liter többletfogyasztást is okozhat a légkondi, ill. a klíma! (A manuális klímák nagyobb többletfogyasztást okoznak, mint az fejlett klíma automatikák, mivel a tényleg szükségesnél általában tovább üzemeltetjük a berendezést.)
Tavasszal, és ősszel, illetve nem kánikulai nyári napokon, amikor beül autójába, és úgy érzi megsül, elég, ha a klímát csak 6-7 percig járatja. Ezalatt a lehűtött levegő lehűti a szellőzőrendszert, és az autóban felforrósodott levegőt is lecseréli. Ezután már a normál ventilátoros szellőztetés is elegendő. Ha a levegő újból felmelegszik az utastérben (10-15 percig valószínűleg nem fog), elég újra 4-5 percre bekapcsolni a klímaberendezést.
Azért, hogy a levegő minél kevésbé forrósodjon föl az autóban, ha csak lehet parkoljon árnyékban, és/vagy parkoláskor tegyen hővisszaverő napellenzőt az ablakba. Minél kevésbé melegszik föl az utastér és azon belül a szellőző-rendszer, annál kevésbé kell majd klímával hűteni.
Figyelem: ha manuális klímánál, a hideghez meleg levegőt is kevert a hőmérséklet kellemes beszabályozása végett, akkor a kikapcsolás előtt tekerje a szabályzót a leghidegebb fokozatra. Hetente egyszer, a berendezés jó állapotban tartásához mindettől függetlenül kapcsolja be azt 5-10 percre. (A miértekről a "Kisebb kopás..." fejezet szól.)
81. A motorok legnagyobb kopását a hidegindítás okozza (a kopás 70 - 80 %-a ekkor történik.) Addig, amíg a motor nem melegedett föl az üzemi hőmérsékletére, a fogyasztás is jelentősen magasabb. (Téli autózásnál, különösen, ha az autót rövidebb utakra használja, ez 15-20 %-os fogyasztásnövekedést is jelenthet.) Ezért ha úgy autózik, hogy naponta többször rövid utakat tesz meg, így az autó motorja mindig lehűl, mielőtt továbbmehetne, érdemes megfontolnia egy álló-helyzeti fűtőberendezés, vagy hűtővíz-hőtároló beszereltetését. Ezek nem kerülnek csillagászati összegekbe, és lényegesen lerövidítik a motor felmelegedési idejét azáltal, hogy a hűtővizet programozott időpontban, vagy távkapcsolásra felmelegítik. Kényelmi szempontokból sem utolsó a dolog: télen megszűnik a jégkapargatás a szélvédőről, és a fagyoskodás beüléskor.
(http://www.webasto.hu) 
82. Ha ahelyett, hogy hagyja az autót ide-oda vándorolni a sávban, ügyel arra, hogy az autó egyenesen haladjon, 1-2 % megtakarítást érhet el. (Ez a csalinkázás főleg szélesebb gumikkal fordul elő, mert ezekre a nyomvályúk erősebben hatnak.) 
83. Ha olyan régi autót vezet, aminek még kézi szivatója van, sose felejtse azt kihúzva! Amilyen hamar csak lehet, tolja vissza! Hidegindítás után szinte egyből el lehet kezdeni a fokozatos visszatolást. Kísérletezze ki, hogy milyen hőmérséklet mellett, milyen hamar lehet visszatolni úgy, hogy egyidejűleg a motor alapjárata stabil maradjon, és jól reagáljon a gázadásra! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése