2010. október 18., hétfő

Az országúti, ill. autópálya-sebesség helyes megválasztása

40. Fogyasztási szempontból is érdemes megfontolnia, hogy milyen sebességgel halad autóúton, autópályán. A legtöbb mai autó, ötödik (ill. egyre több, hatodik) sebességfokozatban, a 90-120 km/h-s sebességtartományban fogyaszt legkedvezőbben. (Motorerőtől és légellenállási együtthatótól függően.) Vegyünk alapul egy 100 km-es távolságot, és egy közepes hengerűrtartalmú (mondjuk 1,6-os) benzines autót. 120 km/h sebességgel haladva, 6,5-7,5 literes fogyasztás érhető el, és 50 perc alatt tesszük meg az utat. Ha ugyanezt az utat 140 km/h sebességgel vezetjük le, akkor a fogyasztás 10-11 liter, a menetidő pedig 42 perc. A kettő között 8 perc különbség van, ugyanakkor kb. 1.000 forinttal többet költöttünk üzemanyagra. Ennyiből akár meg is ebédelhettünk volna az úticélnál! Csak az menjen (maximum) ilyen gyorsan, aki tényleg siet, illetve akinek a többletkiadást is megéri a sebesség, vagy akinek fizetnek ennyit* (vagy többet) 8 percéért. Arról nem is beszélve, hogy 140 fölött, már biztosan büntetnek gyorshajtásért.
[*Ez 7.000 forintos órabér! Nem rossz!]
Az is indokolja a sebesség 120 km köré való belövését, hogy a gyárak a fogyasztásmérési és CO 2 kibocsátási előírások miatt (a méréskor 120 km/h a maximális sebesség), a vezérlést úgy állítják be, hogy a motorok 120 km/h sebességig szegényített keverékkel üzemelnek, e fölött azonban nem, tehát a fogyasztás 120 felett jelentősen megnő.
További tényezők sem indokolják a 120-130-nál jóval magasabb tempót:
  • Először is, a száguldozás következtében jelentkező nagyobb fogyasztás miatt, gyakrabban kell tankolni. Az emiatti időveszteség lenullázhatja a gyorsaság miatti nyereséget.
  • Különösen itthon, a nagyobb tempó tartása szinte lehetetlen a sok csigatempóban előző kamion, és a belső sávban piknikező mazsolák miatt. Így rengetegszer le kell lassítani, és újra felgyorsítani, ami viszont nagy többletfogyasztást jelent.
  • A rendőrség és az autópálya-felügyelet újabb és újabb módokon méri a sebességet, ami miatt nagyon megnőtt a bírság veszélye. (Legújabb, a 2008-ban bevezetendő átlagsebességes módszer: a telepített kamerák rendszámfelismeréssel azonosítják az autót, és a rendszer méri a két kamerás észlelés között eltelt időt, ami alapján kiszámítják az autó átlagsebességét. Ezért, ha egy adott szakaszon valamiért mégis taposta neki, akkor még a következő kamera előtt vagy igyon meg egy kávét, vagy váltson poroszkáló tempóra.)
  • Végül, de nem utolsósorban, 130-140 felett hatványozottan nő a balesetveszély. Veszélyessé válik a fékút hossza és a reakcióidő alatt megtett távolság. Az autó hirtelen manőverek alatti stabilitása is jelentősen romlik. NE KOCKÁZTASSON! NEM ÉRI MEG! 
A fogyasztás ilyen csekélynek látszó sebességkülönbség ellenére mégis jelentős növekedését elsősorban az indokolja, hogy a légellenállás a sebesség függvényében négyzetesen (hatványozottan) nő, tehát ahogy nő a sebesség, egyre meredekebb görbével írható le az összefüggés. A jelentősen nagyobb légellenállás pedig csak jelentősen nagyobb energiafelhasználással küzdhető le. 
41. Országúton, autópályán, de nyugodt városi forgalomban is figyeljen oda a sebességtartásra! Sokan hol felgyorsítanak, hol hagyják az autót kicsit lelassulni. Plusz-mínusz 10 km/h sebességingadozás 4-5 %-kal is növelheti a fogyasztást az egyenletes haladáshoz képest. Ha az autóban van sebességtartó automatika (tempomat, cruise control), akkor használja!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése