2010. október 18., hétfő

Navigáljunk! Álljon más a dugókban!

Nem csak az számít, hogy hogyan, hanem az is, hogy hol!
  
47. Az útvonal optimalizálását is vegye figyelembe, amikor megtervezi napi programját. A földrajzilag egymáshoz közeli elintézendőket próbálja egymás utánra időzíteni! Ezzel elkerülhet fölösleges oda-vissza utakat. Szintén ebben segít, ha átgondolja, hogy mire lesz szüksége aznap, és ezt el is helyezi autójában. Igen bosszantó amiatt rohangálni a bedugult városban, mert elfelejtettünk egy találkozót, vagy elmulasztottunk valamit berakni a csomagtartóba (vagy esetleg kirakni onnan, ami miatt nem jut hely valami fontosnak).
48. Az is hasznos, ha teendőit úgy időzíti, hogy egy-egy helyen ne kelljen sokat várakoznia fölöslegesen, hogy a motor ne hűljön le. (A motor hidegen többet fogyaszt.)
49. Mielőtt elindul, tájékozódjon a forgalomról! Ha sok a torlódás, és a dolga halasztható, inkább várjon 1-2 órát, amíg a forgalom enyhül. Megjegyzés: sokszor valótlan adatok hangzanak el a rádióban, és valószínűleg így lesz ez a TMC adatok (forgalmi információk a navigációs rendszerek számára) közlésével is. Volt már olyan, hogy Budán, az Atilla úton haladtam, az előttem lévő következő autó legalább 200 méterre volt, a szembe jövő sávok üresek voltak, de a közlekedési információkban azt mondták be, hogy az Atilla úton lépésben lehet csak haladni. Ugyanez előfordulhat ellenkező előjellel is.
Arra viszont érdemes odafigyelni, hogy ha megválasztható egy adott helyre való eljutás időpontja, azt ne a csúcsforgalmi órákra, pláne ne péntek délutánra időzítse! Ha át kell autózzon a városon, azt napközben legjobb délelőtt 10 és délután 3 között megtenni, vagy este 7 - 7:30 utánra időzíteni.
Budapestieknek rendelkezésre áll egy remek (egyelőre) ingyenes eszköz indulás előtti forgalom-ellenőrzésre. Használja azutv.hu-t (http://www.utv.hu), ahol egyes forgalomfigyelő kamerák ÉLŐképét, egy gyors regisztráció után, Ön is figyelemmel kísérheti!
Jó hír: a TMC jelek fogadására képes navigációs rendszerek már itthon is foghatják az aktuális közlekedési információkat, ezt is figyelembe véve az útvonal-tervezésben. (Talán még nem az összes térkép-szoftverrel működnek, de valószínűleg előbb-utóbb minddel. - 2008. szeptemberi helyzet.) 
50. Ismerje meg az alternatív útvonalakat, levágásokat!Kezdő autósok, főleg azokat az útvonalakat merik csak használni, amiken adott helyre tömegközlekedéssel jutottak el korábban. Gyakran esnek abba a hibába, hogy egy szomszédos kerületbe is úgy mennek át, hogy előbb bemennek a centrumba, és onnan autóznak vissza.
Azok, akik jól ismerik a várost, tudatában vannak a kerülő, vagy éppen levágást jelentő útvonalaknak, és ismerik a mellékutcákat, csúcsforgalom idején fele annyi idő alatt ott vannak úticéljuknál, mint akik csak a bedugult főútvonalakat használják.
Gyakran a hosszabb út kevesebb időt, és kevesebb elégetett üzemanyagot jelent, azáltal, hogy viszonylag folyamatosan lehet haladni a vargabetűkön. (De stresszt, frusztrációt akkor is kevesebbet jelent, ha esetleg az üzemanyag-fogyasztást nem csökkenti a kerülőút.)

Íme egy módszer a "menekülő utak" földerítésére: (Nekem többször bejött, de nem garantáljuk, hogy 100 %-ban működik, valamint némi navigációs érzék is kell hozzá, és az sem árt, ha a környék nagyobb csomópontjait ismeri.)
Ha Ön egy széles, többsávos, de bedugult útvonalon araszol, és Ön előtt már mondjuk a negyedik autó fordult be egy kis mellékutcába, akkor érdemes kipróbálnia azt az útvonalat, ugyanis nem valószínű, hogy a jelentéktelen utcácska lenne a befordulók célja, sokkal inkább várható, hogy az illetők ismernek arra egy alternatív útvonalat. Próbálja őket követni! Ha az útvonal bevált, legközelebb már tudatosan alkalmazhatja.
Érdemes a napi útvonal megtervezése közben megkérdeznie mellékutakra vonatkozó ismereteikről, barátait, rokonait!
Szerezzen be egy térképet is, ami segíthet átlátni az ismert útvonalak környezetét is. A térkép árát, két-három elkerült dugó üzemanyag-megtakarítása visszahozza Önnek, nem is beszélve az eltévedések okozta fölösleges kilométerek elkerülésének hasznáról!
Ha van navigációs rendszere, és dugóba kerül, a következő letérési lehetőség előtt terveztesse újra az útvonalat, a bedugult szakasz kizárásával!
A kerületi városvezetés a lakók kérésére folyamatosan igyekszik megszűntetni a főútvonalakkal való párhuzamos haladás lehetőségét a kis mellékutcákban (az egyirányúság megfordításával, autómentes utcák kialakításával), de ettől függetlenül érdemes néha felfedező útra indulni, mert azért még mindig meg lehet ismerkedni jól használható kerülőutakkal.
Persze alkalmanként az ilyen felfedező utak, sőt a már bevált kerülőutak is járhatnak komolyabb időveszteséggel: túl sokan ismerik az adott kerülőt, és ugyanúgy bedugul, vagy találkozhatunk a mellékutcák rémével, a kikerülhetetlen kukásautóval is. 
51. Fontos megjegyeznünk, hogy nem minden dugó, ami annak látszik! Sokszor, egy-egy torlódáson néhány perc alatt túl lehet lenni. Ilyen esetben, ha kerülőutat keres, azzal időt veszít, és fölöslegesen növeli a megtett távolságot.
Tipikus példa erre: ha a felső rakparton akar eljutni Budán az Erzsébet hídtól a Lánchídig, (azaz az a Döbrentei utca - Lánchíd utca útvonalon, a Döbrentei tér felől a Clark Ádám térre). A kocsisor gyakran egészen a Döbrentei térig tart. Azonban, ha türelmesen vár, ezen a "dugón" mindössze 5-6 perc alatt túljut, viszont bármelyik alternatív útvonal több időt vesz igénybe, és a hossza is kétszeres.
Ezért azt tanácsoljuk, hogy rendszeres útvonalain, ha torlódással találkozik, mielőtt másfelé venné az irányt, egyszer győződjön meg róla, hogy egy-egy ilyenen mennyi idő alatt lehet túljutni, és ez után döntsön, hogy kell-e alternatív útvonalakat keresnie! Abban az esetben azonban rendszerint érdemes más útvonalra térnie, ha a sor nem mozdul, mert ez balesetre, vagy más rendkívüli, forgalmat lassító okra utal. Érdemes lehet ilyenkor a fővárosiaknak fölhívni az Info Rádió Fővinform szolgáltatását (20/463-6958, amint a rádió bejelentkezik, egyből tárcsázzon egy hármast, így azonnal a közlekedési híreket hallja) amit 10 percenként frissítenek, így értesülhet pl. arról, hogy egy delegáció közlekedése miatt állították meg a forgalmat, és a kerüléssel sem érdemes próbálkozni, mert az alternatív útvonalakat is lezárták.
52. Ha van navigációs rendszere, használja! Segítségével megtalálhatja a legrövidebb, vagy leggyorsabb, vagy akár a legköltséghatékonyabb útvonalakat. (Pl. ha csak 40-50 km miatt kellene autópályadíjat fizetnie, zárja ki az útvonaltervezésből a fizetős szakaszokat.) Ha nem kell folyton félreállnia térképet böngészni, ha nem téved el, ha nem kell össze-vissza bolyongania, ha nem bizonytalankodik, hogy hol is kell lefordulni, egy csomó stressztől, időveszteségtől, balesetveszélytől és többletfogyasztástól is megkíméli magát.
Egy barátom, aki meglehetősen rutinos autós, miután beszerezte élete első navigációs berendezését, csodálkozva mesélte, hogy "tudott újat mutatni". Lakókerületéből a munkahelyére a BKV sztrájk idején "Moha bácsi" (így hívják a férfihangot a magyar rendszerekben) úgy hozta át a "kertek alatt" addig számára ismeretlen útvonalon, hogy elkerült egy csomó dugót.
Látszik, hogy manapság bárkinek hasznos egy ilyen eszköz, de ha gyakran jár ismeretelen útvonalon, még hasznosabb egy ilyen beszerzése. Egy egyszerűbb változatot már 40.000 forintért vehet térképpel együtt. (Használtan még olcsóbb, viszont könnyű "bevásárolni"). 
53. Ha nincs navigációs berendezése, használja az útvonaltervező weboldalakat! Ezekből mára már számos megbízhatóan működő van. A hazaiakból az én kedvenceim az Útvonalterv.hu és a Térkép24.hu (http://www.utvonalterv.hu,http://www.terkep24.hu). Külföldi utak útvonalát segíti megtervezni, illetve optimalizálni a ViaMichelin weboldal -http://www.viamichelin.com/viamichelin/gbr/tpl/hme/
MaHomePage.htm
 

(több nyelven, pl. angol, német, olasz, francia, spanyol - sajnos magyarul nincs).
Mindkettő teljes részletességgel, iránymutatások listázásával mutatja be az útvonalat. Az összes csomópontra rá lehet nagyítani, hogy pontosan megfigyelhetők legyenek a szükséges irányváltoztatások.
Ennek segítségével, elkerülhet fölösleges kitérőket, megúszhat eltévedéseket.
A fenti weboldalakon is lehet optimalizálni sebességre, távolságra, vagy a fizetős utak elkerülésére is. Az utóbbi belföldre is használható, de erre jobban ajánljuk az Útvonalterv.hu-t.
54. Kockakövön nem csak a futómű megy hamarabb tönkre, hanem nagyobb a menetellenállás, emiatt a fogyasztás is.Ezért, ha rendszeres útvonala vezet kockaköves úton, érdemes alternatív útvonalat keresnie.
A kockakő másodlagos fogyasztásnövelő hatásáról, egyszer hallottam egy elméletet, amit nem ellenőriztem le, de logikusan hangzik. Így szól: kockaköves úton, amiatt, hogy az egész autó rázkódik, rázkódik a gázpedált nyomó lábfej is, emiatt a gázpedált kis mértékben ugyan, de folyamatosan pumpálja, tehát a motor többet fogyaszt, mint sima úton.
55. Az útvonalak témájának zárásaként: kerülje az igazán felesleges utakat! Gyakorta félrevezetjük magunkat azzal, hogy valahova elautózunk, mert ez - vagy az olcsóbb, pedig az elpöfékelt üzemanyag, és az elhasznált idő értéke, esetenként többszöröse annak a különbözetnek, ami egy közelebbi de drágább, és az olcsóbb de távolabbi beszerzési hely árai között van.
Szintén gyakran elautózunk olyan, gyakorta kis értékű holmiért, amit ottfelejtettünk valahol, és amit olcsón újra beszerezhetnénk. Tesszük ezt annak ellenére, hogy az üzemanyagköltség, ami erre az útra esik, gyakran többszöröse annak, mint amit az ottfelejtett holmi pótlására kellett volna költenünk. Ezért, mielőtt ilyen céllal útnak indul, számoljon, hogy megéri-e!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése