2010. október 18., hétfő

Kerülje el a felesleges megállást!

II. Kerülje el a felesleges megállást!
Annak az autója fogyaszt a legtöbbet, aki a legtöbbet használja a féket! 
11. Szomorú látni, ahogy sokan egy többsávos út szélső sávjában, egy buszmegállóban álló busz mögött, vagy egy szabálytalanul parkoló autó, teherautó, busz, vagy akár egy útfelbontás mögött állnak, befelé indexelve, várva arra, hogy valaki megszánja és beengedje őket.
Pedig ezt rém egyszerű lenne elkerülni! Összesen annyin kell változtatni, hogy nem csak az orrunk előtt lévő autó hátulját figyeljük, hanem az előttünk haladó egész forgalmat szemmel tartjuk, legalább tőlünk 200-250 méterig, az előttünk haladó akár 8 - 10. autóig.
12. Ha akár több száz méterre forgalmi akadályt észlel, akkor amint lehet, váltson sávot! Ne közelítse meg az akadályt! Ha azt látja, hogy Ön előtt akár 200-250 méterrel, és akár vagy tíz autóval, már a második-harmadik jármű hagyja el egymás után az Ön által is használt sávot, akkor az szinte biztosan akadályt jelent a sávjában. Váltson sávot Ön is! Ekkor még, mivel az eggyel beljebb lévő sávval közel azonos sebességgel halad - hiszen az akadálytól még legalább 150-200 méterre van, könnyű dolga lesz. Ha megvárja, amíg odaér, a kikerülés hosszas várakozás, és fölöslegesen elégetett üzemanyag árán szokott csak sikerülni. Az ilyenkor szükségessé vált plusz elindulás legalább kétszeres üzemanyag fogyasztást jelent adott útszakaszra vetítve, a folyamatos haladáshoz képest.
13. Ha olyan útvonalon halad, ahol a buszmegálló számára nincs kialakítva öböl, akkor, ha Ön előtt a sávjában busz megy, amegálló közeledtével -különösen, ha a busz megállási szándékát jelezve indexel- váltson sávot! Ne várja meg ezzel azt, amíg a busz megáll! 
Hasznos, ha a gyakran használt útvonalain tisztában van azzal, hogy milyen buszjáratok közlekednek ott, és ezeknek hol vannak a megállói.
14. Ha többsávos út szélső sávjában közlekedve azt látja, hogy az Ön előtt (akár közvetlenül - akár több autónyira) haladó jármű kifelé indexel, akkor az két dolgot jelenthet: az illető vagy megállásra készül, vagy jobbra kis ívben történő befordulásra. Mindkettő eset könnyen oda vezethet, hogy az illető időlegesen megáll a szélső sávban, feltartva a forgalmat. (Nem lehet gyorsan fölhajtani a járdára, megvárja, míg kiáll egy autó, hogy ő beálljon a helyére, esetleg szabálytalanul megáll a sávban, vagy mondjuk az utcán, ahova az illető befordulni készül, gyalogos halad át, esetleg valami más akadályozza a befordulást.)
Emiatt, ahogy azt látja, hogy valaki kifelé indexel, vagy bekapcsolja az elakadás-jelzőt, amint biztonságosan lehet, váltson sávot! Így elkerülheti, hogy esetleg teljesen meg kelljen állnia, és akár hosszú ideig várakoznia, mire az akadály elhárul, vagy mire beengedik a belső sávba.
15. Ha egy teherautó, vagy busz - amelynek amúgy a KRESZ szerint a külső sáv(ok)ban kell közlekednie - besorol a belső sávba úgy, hogy a közelben nincs balra fordulási lehetőség, az az esetek túlnyomó többségében, a szélső sávban lévő akadályt jelez. Ha Ön abban a sávban autózik, ahonnan a teherautó kisorolt, és nem látható, hogy van-e akadály, vagy nincs, szintén váltson sávot!
16. Ha nem volt lehetősége sávváltásra, és megálló busz, vagy egyéb akadály miatt Ön is megállásra kényszerül, ne közelítse meg teljesen az akadályt, hagyjon tőle legalább 8-10 m távolságot, így esélyt hagy magának arra, hogy a belső sávban közlekedő autók közé könnyebben besoroljon, hiszen van hely a gyorsításra.
17. Ha van választása, ne soroljon be olyan autó mögé (busz, teherautó, furgon), amely akadályozza abban, hogy messzire előretekintsen. Azáltal, hogy nem lát túl az Ön előtt haladón, elveszíti az összes olyan előnyt, amit a távolra is figyelő vezetési stílus jelent, és az Ön előtt autózó vezet Ön helyett, hiába Ön ül a kormánynál.
18. Felesleges megállás, és felesleges üzemanyag-pocsékolás kerülhető el azzal, ha a belső sávból automatikusan áttér a külsőbe, amennyiben közlekedik Ön előtt más jármű, és olyan helyhez közeledik, ahol a belső sávból szabad balra nagyívben kanyarodni, de nincs külön kanyarodó sáv, vagy nincs lámpa, ami külön ezt a kanyarodást tenné lehetővé a szembejövők megállításával*. (Illetve lámpa van, de nincs külön fázisa a balra kanyarodók számára**.)
Ha ezt az automatikus sávváltást elmulasztja, könnyen megállásra, illetve hosszú várakozásra kényszerülhet,olyasvalaki(k) mögött, akik balra szeretnének fordulni, és ezt a szándékukat nem jelzik időben, vagy több kocsival vannak Ön előtt, és ezért Ön ezt nem látja meg időben.
Ha párhuzamos haladásra alkalmas úton, olyan lámpás kereszteződésnél várakozók mögé érkezik, ahol lehet balra fordulni, de ehhez nincs külön lámpa, ill. lámpaváltási fázis, szintén érdemes a külső sávba sorolnia. Tegyen így annak ellenére, hogy a várakozó(k) esetleg nem indexel(nek) balra! Nem mindenki elég figyelmes ahhoz, hogy ezzel jelezze az érkező autósoknak: "Nem érdemes beállni mögém, föltarthatlak!". A belső sávban, a balra fordulni kívánók mögött ragadt autósok, lehet, hogy nem is jutnak át a kereszteződésen egy zöld alatt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése