2010. október 18., hétfő

Kulcsfontosságú a jó műszaki állapot!

67. Tartsa be az előírt szerviz-intervallumot! A rendszeres műszaki átvizsgálás idejekorán kiszűrheti a kezdődő meghibásodásokat, fogyasztás-növelő műszaki problémákat. 
68. Tartsa tisztán a légszűrőt! Érdemes a légszűrőcserék közötti intervallum felénél, illetve minden időszakos szerviznél (ha egyébként nem cserélnék ki), kifúvatni a légszűrőt. A piszkos légszűrő akár 10 % fogyasztásnövekedést is eredményezhet.
Ha arra kényszerül, hogy hosszabb ideig poros környezetben közlekedjen, érdemes a tervezetten kívül is kifúvatnia a légszűrőt.
69. A gyertyák cseréjével sem szabad spórolni. Gyenge gyújtószikra tökéletlen égést okoz. Ez nem csak a hatásfokot rontja, de a katalizátort is pusztítja. 
70. Régi típusú, rotoros elosztós gyújtású autóknál érdemes az elosztófedél elektródáit kb. 5000 kilométerenként ellenőrizni. Az elektródákon ugyanis az állandó szikrázás miatt felrakódások keletkeznek, ami gyengíti a gyújtógyertya által adott szikrát, ami miatt pedig az égés tökéletlenné válik. A felrakódások óvatosan lepattinthatók, lekaparhatóak. (Ha nem biztos magában, először kérjen meg egy szerelőt, hogy mutassa meg, hogyan kell ezt elvégezni.) 2-3-szori ilyen tisztítás után, a következő esedékességnél, érdemes inkább kicserélni az elosztófedelet, mert addigra megnövekszik a távolság a rotor (az elosztó forgórésze) és az elektródák között, ami szintén gyengíti a szikrát.
71. Ha autója még karburátoros, fontos a jó beállítás!Rosszul beállított, vagy kopott porlasztó, 5-20 % fogyasztástöbbletet is okozhat. Ha karburátoros használt autót vesz, nézesse meg a beállításokat, egy környezetvédelmi felülvizsgálatot is végző műhelyben. Ha szükséges, újíttassa fel a karburátort. Ez 5-30.000 forintba kerülhet, de 3-6 hónap alatt megtérül a beruházás!
72. Az elállítódott futómű, és az elhasznált lengéscsillapító is növeli a fogyasztást. A rendellenesség biztos jele az egyenetlen kopás a gumikon. (Ami megint csak pénzkidobás!) Évente egyszer ellenőriztesse a futómű-beállítást, és műszaki vizsgák közötti év(ek)ben is ellenőriztesse a lengéscsillapítók állapotát!
73. A kézifék, és a fékek állapota kihat a fogyasztásra is. A berágódott, szoruló fékek nem csak a fékbetétek/fékpofák és a tárcsák/dobok különösen gyors elkopásához vezetnek, de a megnövekedett menetellenállás miatt, a fogyasztást is jelentősen megnövelik, nem is beszélve arról, hogy az állandó súrlódás miatt felhevült fékek hatásukat veszthetik, így okozva életveszélyt.
A szoruló fék egyik árulkodó jele, hogy a kerék felől fékezés nélkül is magas, sivító-nyikorgó hang hallatszik.
74. Az autó jó általános műszaki állapota is visszahat a fogyasztásra. Elhanyagolt autó várhatóan többet fogyaszt, a megnövekedett menetellenállás, a motor megnövekedett belső ellenállása, gyengébb gyújtása, és leromlott gázdinamikai jellemzői miatt. Öregebb autók esetén pedig leginkább a beállítási hiányosságok miatt.
Bármilyen, a motor környékén tapasztalt rendellenesség kihathat a fogyasztásra. Akár komputervezérelt injektoros, akár régi típusú porlasztós a motornál, ha pl. az alapjárat ingadozik, az a fogyasztásban is jelentkezik. Ilyenkor valami nem stimmel vagy a gyújtás, vagy az üzemanyag adagolás körül.
Ha egy injektoros, komputeres motor hidegen rángat, akkor valószínűleg valami gond van a motorelektronikával. Ez is fogyasztásnövekedést okoz.
Ez más megközelítésben is figyelmet érdemel: afogyasztásnövekedés műszaki problémára utalhat, nézesse meg az autót szakműhelyben!
75. Az új korukban helyesen bejáratott autóknak élettartamuk során, átlagosan 5 %-kal jobb a fogyasztásuk.Ha új autót vesz, olvassa el a gépkönyvet a bejáratással kapcsolatban.
76. Használjon minél magasabb minősítésű olajat, hogy csökkentse a motor belső súrlódását. Nem csak a motor élettartamát növelheti ezzel, de a motor belső veszteségét is csökkenti, ami energia-megtakarítást jelent. A fél-szintetikus, vagy teljesen szintetikus olajak ugyan drágábbak, mint a teljesen ásványiak, viszont hosszabb ideig őrzik meg jó kenőképességüket, és a súrlódást is jobban csökkentik. A legkorszerűbb olajok manapság (2008-ban) "SL" API minősítésűek benzinmotorokhoz, illetve "CF" minősítésűek dízelekhez. (Az S, illetve C utáni betű az ABC szerint változik, ahogy az olaj minősége magasabb. Az ezredforduló körül kb. az SH volt a legmagasabb API minősítés benzinmotorokhoz.)
További üzemanyag megtakarítást jelent, ha EC, vagy ECII jel is található az olaj flakonján. Ez az Energy Conserving - energia megtakarítás szavak kezdőbetűiből áll. Az ilyen olajjal, mintegy 2,7 %-os üzemanyag-megtakarítás érhető el.
Öreg, kopott motoroknál ez magasabb olajfogyasztást eredményez, ezért nem ajánlott, illetve az eleve magasabb olajfogyasztás miatt nem gazdaságos.
77. Ha az autót főleg rövidebb utakra használja (tehát a motor rendszeresen nem éri rendes üzemi hőmérsékletét a használat során) javasolt minél hígabb (alacsonyabb viszkozitású) olajat használni. Ezek az olajak hidegebb állapotukban is elfogadható kenést biztosítanak. Megjegyezzük, hogy a motor, attól még nem érte el üzemi hőmérsékletét, hogy a vízhőfok-mérő már ezt mutatja. Az olaj ilyenkor még nem teljesen üzem-meleg! (Öreg, kopott motoroknál ez sem javasolt. A hígabb olaj kevésbé tömít, többet "eszik meg" belőle a motor.)
78. Ne higgyen a marketingnek! Hiába ír elő a gyár 30.000 sőt, akár 45.000 kilométerenkénti olajcserét, cseréltesse le az olajat 15.000 kilométerenként (dízeleknél akár még sűrűbben, mondjuk 10.000 kilométerenként)! A motor mind a fogyasztásban, mind az élettartamban jócskán meghálálja! 15.000 km felett nagyon leromlik az olaj kenő hatása.
A megnövelt szerviz-periódus csak marketingfogás! Sokkal több a káros hatása, mint a megtakarítás. (Sőt nem egy szerelő szerint, az egész szervizintervallum-növelés azt a célt is szolgálja, hogy az autó hamarabb tönkremenjen, a garancia lejárta után többet kelljen vele szervizbe járni, és hamarabb kelljen lecserélni.) 
79. Végezetül, mit tehet még műszaki fronton a jó állapot biztosításán túl? A közhiedelemmel, és a gyakori újságírói tévedésekkel ellentétben, egy szolid tuning nem növeli, hanem csökkenti a fogyasztást. Hogy lehetséges ez, hiszem erősebb, illetve nagyobb teljesítményű lesz a motor? A válasz pont ez! Egy sport kipufogó-rendszer, illetve egy ún. direkt légszűrő, vagy egyéb szívó-oldali tuning, elsősorban a motor nyomatékára van kedvező hatással. (Megnöveli azt, illetve a motor a eredetinél alacsonyabb fordulaton is már a maximális nyomatékot képes szolgáltatni.) Az így megnövelt nyomaték (tehát a megnövelt erő) fokozza a motor rugalmasságát, ami így már kisebb fordulaton is jól húz, nem kell annyit pörgetni, alacsonyabb fordulaton lehet feljebb váltani. A megtakarítás elsődlegesen ebből ered. Másodsorban pedig abból, hogy a megnövelt nyomaték megnövelt teljesítményt okoz, tehát javul az autó lóerő/tömeg aránya (tehát kevésbé kell a motornak erőlködnie). 
Ajánlott cég: Horváth Kipufogó - http://www.horvathkipufogo.hu 
(Én náluk csináltattam, és nagyon megérte. Ha velük tuningoltatja autóját, és az AutósTITKOK-ra hivatkozik, az amúgy is kedvező árakból 5 % kedvezményt kap!) 
Egy jó minőségű chiptuning is kedvező hatással van a fogyasztásra. Csak az olyanokról mondható ez el, amelyek nem "becsapják" a vezérlést, hanem új programot telepítenek a vezérlő-komputerre. A kereskedelemben kapható ún. "tuningboxok", amik nem igénylik az autó szoftverének előzetes letöltését, elemzését, túlnyomó többségükben nem ilyenek! Ezeket kerülje!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése