67. Tartsa be az előírt szerviz-intervallumot! A rendszeres műszaki átvizsgálás idejekorán kiszűrheti a kezdődő meghibásodásokat, fogyasztás-növelő műszaki problémákat.
68. Tartsa tisztán a légszűrőt! Érdemes a légszűrőcserék közötti intervallum felénél, illetve minden időszakos szerviznél (ha egyébként nem cserélnék ki), kifúvatni a légszűrőt. A piszkos légszűrő akár 10 % fogyasztásnövekedést is eredményezhet.
Ha arra kényszerül, hogy hosszabb ideig poros környezetben közlekedjen, érdemes a tervezetten kívül is kifúvatnia a légszűrőt.
Ha arra kényszerül, hogy hosszabb ideig poros környezetben közlekedjen, érdemes a tervezetten kívül is kifúvatnia a légszűrőt.
69. A gyertyák cseréjével sem szabad spórolni. Gyenge gyújtószikra tökéletlen égést okoz. Ez nem csak a hatásfokot rontja, de a katalizátort is pusztítja.
70. Régi típusú, rotoros elosztós gyújtású autóknál érdemes az elosztófedél elektródáit kb. 5000 kilométerenként ellenőrizni. Az elektródákon ugyanis az állandó szikrázás miatt felrakódások keletkeznek, ami gyengíti a gyújtógyertya által adott szikrát, ami miatt pedig az égés tökéletlenné válik. A felrakódások óvatosan lepattinthatók, lekaparhatóak. (Ha nem biztos magában, először kérjen meg egy szerelőt, hogy mutassa meg, hogyan kell ezt elvégezni.) 2-3-szori ilyen tisztítás után, a következő esedékességnél, érdemes inkább kicserélni az elosztófedelet, mert addigra megnövekszik a távolság a rotor (az elosztó forgórésze) és az elektródák között, ami szintén gyengíti a szikrát.
71. Ha autója még karburátoros, fontos a jó beállítás!Rosszul beállított, vagy kopott porlasztó, 5-20 % fogyasztástöbbletet is okozhat. Ha karburátoros használt autót vesz, nézesse meg a beállításokat, egy környezetvédelmi felülvizsgálatot is végző műhelyben. Ha szükséges, újíttassa fel a karburátort. Ez 5-30.000 forintba kerülhet, de 3-6 hónap alatt megtérül a beruházás!
72. Az elállítódott futómű, és az elhasznált lengéscsillapító is növeli a fogyasztást. A rendellenesség biztos jele az egyenetlen kopás a gumikon. (Ami megint csak pénzkidobás!) Évente egyszer ellenőriztesse a futómű-beállítást, és műszaki vizsgák közötti év(ek)ben is ellenőriztesse a lengéscsillapítók állapotát!
73. A kézifék, és a fékek állapota kihat a fogyasztásra is. A berágódott, szoruló fékek nem csak a fékbetétek/fékpofák és a tárcsák/dobok különösen gyors elkopásához vezetnek, de a megnövekedett menetellenállás miatt, a fogyasztást is jelentősen megnövelik, nem is beszélve arról, hogy az állandó súrlódás miatt felhevült fékek hatásukat veszthetik, így okozva életveszélyt.
A szoruló fék egyik árulkodó jele, hogy a kerék felől fékezés nélkül is magas, sivító-nyikorgó hang hallatszik.
A szoruló fék egyik árulkodó jele, hogy a kerék felől fékezés nélkül is magas, sivító-nyikorgó hang hallatszik.
74. Az autó jó általános műszaki állapota is visszahat a fogyasztásra. Elhanyagolt autó várhatóan többet fogyaszt, a megnövekedett menetellenállás, a motor megnövekedett belső ellenállása, gyengébb gyújtása, és leromlott gázdinamikai jellemzői miatt. Öregebb autók esetén pedig leginkább a beállítási hiányosságok miatt.
Bármilyen, a motor környékén tapasztalt rendellenesség kihathat a fogyasztásra. Akár komputervezérelt injektoros, akár régi típusú porlasztós a motornál, ha pl. az alapjárat ingadozik, az a fogyasztásban is jelentkezik. Ilyenkor valami nem stimmel vagy a gyújtás, vagy az üzemanyag adagolás körül.
Ha egy injektoros, komputeres motor hidegen rángat, akkor valószínűleg valami gond van a motorelektronikával. Ez is fogyasztásnövekedést okoz.
Ha egy injektoros, komputeres motor hidegen rángat, akkor valószínűleg valami gond van a motorelektronikával. Ez is fogyasztásnövekedést okoz.
Ez más megközelítésben is figyelmet érdemel: afogyasztásnövekedés műszaki problémára utalhat, nézesse meg az autót szakműhelyben!
75. Az új korukban helyesen bejáratott autóknak élettartamuk során, átlagosan 5 %-kal jobb a fogyasztásuk.Ha új autót vesz, olvassa el a gépkönyvet a bejáratással kapcsolatban.
76. Használjon minél magasabb minősítésű olajat, hogy csökkentse a motor belső súrlódását. Nem csak a motor élettartamát növelheti ezzel, de a motor belső veszteségét is csökkenti, ami energia-megtakarítást jelent. A fél-szintetikus, vagy teljesen szintetikus olajak ugyan drágábbak, mint a teljesen ásványiak, viszont hosszabb ideig őrzik meg jó kenőképességüket, és a súrlódást is jobban csökkentik. A legkorszerűbb olajok manapság (2008-ban) "SL" API minősítésűek benzinmotorokhoz, illetve "CF" minősítésűek dízelekhez. (Az S, illetve C utáni betű az ABC szerint változik, ahogy az olaj minősége magasabb. Az ezredforduló körül kb. az SH volt a legmagasabb API minősítés benzinmotorokhoz.)
További üzemanyag megtakarítást jelent, ha EC, vagy ECII jel is található az olaj flakonján. Ez az Energy Conserving - energia megtakarítás szavak kezdőbetűiből áll. Az ilyen olajjal, mintegy 2,7 %-os üzemanyag-megtakarítás érhető el.
Öreg, kopott motoroknál ez magasabb olajfogyasztást eredményez, ezért nem ajánlott, illetve az eleve magasabb olajfogyasztás miatt nem gazdaságos.
További üzemanyag megtakarítást jelent, ha EC, vagy ECII jel is található az olaj flakonján. Ez az Energy Conserving - energia megtakarítás szavak kezdőbetűiből áll. Az ilyen olajjal, mintegy 2,7 %-os üzemanyag-megtakarítás érhető el.
Öreg, kopott motoroknál ez magasabb olajfogyasztást eredményez, ezért nem ajánlott, illetve az eleve magasabb olajfogyasztás miatt nem gazdaságos.
77. Ha az autót főleg rövidebb utakra használja (tehát a motor rendszeresen nem éri rendes üzemi hőmérsékletét a használat során) javasolt minél hígabb (alacsonyabb viszkozitású) olajat használni. Ezek az olajak hidegebb állapotukban is elfogadható kenést biztosítanak. Megjegyezzük, hogy a motor, attól még nem érte el üzemi hőmérsékletét, hogy a vízhőfok-mérő már ezt mutatja. Az olaj ilyenkor még nem teljesen üzem-meleg! (Öreg, kopott motoroknál ez sem javasolt. A hígabb olaj kevésbé tömít, többet "eszik meg" belőle a motor.)
78. Ne higgyen a marketingnek! Hiába ír elő a gyár 30.000 sőt, akár 45.000 kilométerenkénti olajcserét, cseréltesse le az olajat 15.000 kilométerenként (dízeleknél akár még sűrűbben, mondjuk 10.000 kilométerenként)! A motor mind a fogyasztásban, mind az élettartamban jócskán meghálálja! 15.000 km felett nagyon leromlik az olaj kenő hatása.
A megnövelt szerviz-periódus csak marketingfogás! Sokkal több a káros hatása, mint a megtakarítás. (Sőt nem egy szerelő szerint, az egész szervizintervallum-növelés azt a célt is szolgálja, hogy az autó hamarabb tönkremenjen, a garancia lejárta után többet kelljen vele szervizbe járni, és hamarabb kelljen lecserélni.)
79. Végezetül, mit tehet még műszaki fronton a jó állapot biztosításán túl? A közhiedelemmel, és a gyakori újságírói tévedésekkel ellentétben, egy szolid tuning nem növeli, hanem csökkenti a fogyasztást. Hogy lehetséges ez, hiszem erősebb, illetve nagyobb teljesítményű lesz a motor? A válasz pont ez! Egy sport kipufogó-rendszer, illetve egy ún. direkt légszűrő, vagy egyéb szívó-oldali tuning, elsősorban a motor nyomatékára van kedvező hatással. (Megnöveli azt, illetve a motor a eredetinél alacsonyabb fordulaton is már a maximális nyomatékot képes szolgáltatni.) Az így megnövelt nyomaték (tehát a megnövelt erő) fokozza a motor rugalmasságát, ami így már kisebb fordulaton is jól húz, nem kell annyit pörgetni, alacsonyabb fordulaton lehet feljebb váltani. A megtakarítás elsődlegesen ebből ered. Másodsorban pedig abból, hogy a megnövelt nyomaték megnövelt teljesítményt okoz, tehát javul az autó lóerő/tömeg aránya (tehát kevésbé kell a motornak erőlködnie). A megnövelt szerviz-periódus csak marketingfogás! Sokkal több a káros hatása, mint a megtakarítás. (Sőt nem egy szerelő szerint, az egész szervizintervallum-növelés azt a célt is szolgálja, hogy az autó hamarabb tönkremenjen, a garancia lejárta után többet kelljen vele szervizbe járni, és hamarabb kelljen lecserélni.)
Ajánlott cég: Horváth Kipufogó - http://www.horvathkipufogo.hu
(Én náluk csináltattam, és nagyon megérte. Ha velük tuningoltatja autóját, és az AutósTITKOK-ra hivatkozik, az amúgy is kedvező árakból 5 % kedvezményt kap!)
Egy jó minőségű chiptuning is kedvező hatással van a fogyasztásra. Csak az olyanokról mondható ez el, amelyek nem "becsapják" a vezérlést, hanem új programot telepítenek a vezérlő-komputerre. A kereskedelemben kapható ún. "tuningboxok", amik nem igénylik az autó szoftverének előzetes letöltését, elemzését, túlnyomó többségükben nem ilyenek! Ezeket kerülje!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése