2010. október 18., hétfő

Hogyan lassítson?

A fék hasznos dolog, de csak azért, hogy használhassa, ne gyorsítsa fel az autót!
Az itt taglalt szokások kialakításának az a célja, hogy vezetés közben minél kevesebbszer kelljen a sebességét fékezéssel elkoptatnia, majd az autót újra felgyorsítania. Minden ilyen esetben, az az üzemanyag, amit az autó felgyorsításának céljából égetett el, a fékeken keresztül, hőenergia formájában elpocsékolódik. (Kivéve egyes hibrideket, ahol a fékezés az akkumulátort is tölti.) 
19. Figyeljen oda a kiszámítható helyzetekre! Nem csak olyanok léteznek, amiket felsorolunk, de fölösleges is lenne minden egyes helyzetet részletesen tárgyalni. Vegye észre időben, ha (feltételezhetően) lassítania kell az autót! Ilyenkor vegye le a lábát a gázról, de semmiképpen ne gyorsítson tovább, ha úgyis pillanatokon belül meg kell állnia. (Nyilván vannak olyan helyzetek, amikor a megállás pont a gyorsítással kerülhető el - nem ezekre gondolunk.)
A fék mellesleg jó indikátora annak, hogy milyen az Ön vezetési stílusa. Ha az első fékbetéteket szokásos városi forgalom, és nem állandó hegyen-völgyön való használat mellett, 35.000 km megtétele előtt cserélni kell, akkor van min javítani, mert valószínűleg túl sokszor gyorsítja föl, és állítja meg fölöslegesen az autót! (45-50.000 km átlagosnak mondható, nekem 60.000 km-nél kellett csak cserélni az eredeti gyári, nem kemény fékbetétet. Megjegyezzük, hogy elektronikus menetstabilizátorral (ESP és társai), vagy kipörgésgátlóval felszerelt autóknál, mivel mindkettőben szerepet kapnak a fékek is, az ennél hamarabb kopó fékbetét nem feltétlenül a túl gyakori és intenzív fékezés jele. Viszont lehet, hogy ugyanez jó figyelmeztető jele annak, hogy Ön túlságosan is vadul vezet,  és/vagy túlságosan bízik autójában, és az elektronikának túl sokszor kell beavetkoznia. Vezessen óvatosabban!) Régebbi rendszerű automata váltós kocsiknál is kophat gyorsabban a fék, mert a motorfék hatása csekély. Ugyanakkor egy kézi váltós dízel autónál, ha a motorféket jól kihasználják, akár 70-80.000 km-t, vagy még többet kibírnak az első fékbetétek.
20. Gyakori vezetéstechnikai hiba, ha valaki bekanyarodás előtt, vagy piros lámpa előtt, utolsó pillanatban veszi le lábát a gázról, és fékezéssel lassítja az autót. Ez különösen gyér forgalom mellett indokolatlan, hiszen a bekanyarodó autós senkit nem tart föl azzal, ha nem a közvetlenül a kanyar előtt lassít le 50-60-ról 30-ra, hogy beforduljon, hanem mondjuk a kanyartól 100-150 m-re leveszi lábát a gázról, és hagyja, hogy hadd vigye az autót a lendület. Ennek a távolságnak a metétele alatt, az autó nem is igen fog, mondjuk 40 alá lassulni.
Az is egy előforduló rossz szokás, hogy számos autóvezető,élesebb kanyarodás előtt, minden különösebb ok nélkül, szinte állóra fékezi autóját. Ennek kettős káros hatása van: egyrészt hátulról összetörhetik, hiszen a mögötte közlekedő nem számított ekkora lassulásra, másrészt a fölöslegen kis sebességre lelassított autót, újra fel kell gyorsítani.
21. Ha csak lehet, lassításkor használja elsődlegesen a motorféket!
Ezt számos forrás állítja, de a megkérdezett szerelők nem tudták megerősíteni: Amikor motorfékkel gurul, a porlasztós autók közül a viszonylag modernebbeknél, illetve az összes befecskendezős autónál (mások szerint a legmodernebbek kivételével) - legyen az benzines vagy dízel, nulla a fogyasztás, ugyanis a porlasztó, az injektor vagy az adagoló nem juttat még alapjárati mennyiségű üzemanyagot sem a motorba, egész addig, amíg a fordulatszám bizonyos érték alá nem esik, ami általában néhányszáz fordulattal az alapjárati fordulatszám felett van. A megkérdezett szerelők szerint, ilyenkor valószínűleg tényleg kevesebb üzemanyag jut a motorba, mint alapjáraton, de azért valamennyi igen...
Ezért tehát, ha lassít, lámpához gurul, (a fentebb leírt helyzet kivételével) nem érdemes a váltót üresbe tenni, vagy a kuplungot kinyomni. Guruljon (majdnem) nulla fogyasztással, motorfékkel! Ha nem akar gyorsan lassulni, mert távoli az akadály, ahol feltehetően meg kell majd állnia, megfelelően megválasztott sebességfokozat esetén alig lassul az autó, viszont, a fogyasztás elenyésző, akármennyire kicsi is motorfék-hatás. (Amint nem a motor hajtja a kereket, hanem a kerék forgatja a motort, a hatás létrejön.
Hozzátartozik ehhez az is, hogy ha üresben, vagy kinyomott kuplunggal gurul, nem is csak alapjáraton forog a motor, hanem a modern vezérlések esetén néhány száz fordulattal a felett.
Motorfékkel kapcsolatos további tényezők: ne pörgesse túl a motort motorfék üzemben (főleg ne tartósan, pl. lejtőn gurulva), ne menjen a fordulat 2500-3000 fölé (dízeleknél 1500-1800 fölé), inkább válasszon magasabb sebességfokozatot (és ha szükséges, használja a féket)! A magas fordulat nem csak a motort koptatja, de még a fogyasztást is megemeli, hiszen ugyan csak csekély mennyiségű üzemanyag jut a motorba, viszont a magas fordulat miatt, indokolatlanul sokszor.
Automatáknál más a helyzet. A régebbi fajtáknál nincs, vagy nem igazán hatásos a motorfék. Az újabbaknál rendszere válogatja, hogy melyiknek mennyire. Azoknál, ahol lehet kapcsolni sebességfokozatokat, lehet a legjobban alkalmazni a fentieket.
22. Amikor távolról meglátja, hogy a közlekedési lámpa Ön előtt sárgára vált, vagy messziről észreveszi, hogy piros, (és nem valószínű, hogy mire aktuális sebességével odaér zöld lesz, illetve, ha ismeri a váltási ütemet, és tudja, hogy mire odaér, piros lesz, hiába zöld még) azonnal vegye le lábát a gázról, és motorfékkel lassítsa az autót! (Erről lentebb kicsit bővebben.) Azt is érdemes megtennie, hogy a lámpától akár 60-80 m-re, finoman lelassítja az autót annyira, hogy a lendület kitartson a lámpáig, de ne érjen oda, mielőtt az feltételezhetően zöldre vált. Így, mire odaér, a lámpa éppen zöld lesz, tehát már mehet is tovább anélkül, hogy az autót állóra kellett volna fékeznie.
Figyelem: fontos, hogy túlságosan se lassítsa le az autót, csak annyira, hogy a lendület el tudja vinni a lámpáig akkor is, ha az nem váltana zöldre időben. A megfelelő fékezőhatást biztosító sebességfokozatban lassítson motorfékkel! Ne kelljen fölöslegesen újra gázt adnia a lámpáig való eljutáshoz! Némi gyakorlással ki tudja alakítani azt a visszaváltási ütemet, amivel adott távolságon eléri a kívánt lassulást.
Végül, ha a lámpától olyan nagy távolságra van, hogy az azonnali gázelvétel korai lenne, mert a lámpától még jó messzire túlságosan lelassulna, akkor természetesen a pont elején leírtakban az "azonnal" helyett a "kellő időben"-t kell használni. A teljes gázelvétel helyett egy tempó-visszavétel azonban általában hasznos. Messze lévő közlekedési lámpánál, ha nincs a megengedett sebességre belőtt zöldhullám, még ismert útvonalakon is nehéz megtalálni azt a sebességet, amivel ilyenkor haladni érdemes, és azt a pontot, ahol el kell kezdeni a motorfékes lassítást, de az ebben a részben leírtak tükrében érdemes kísérletezni, hogy elkerülhesse a megállást. 
(Ha Ön mögött ideges, sietős autós halad, de van neki lehetősége a szabályos előzésre, ne aggódjon miatta! Ha nem fér a bőrébe, majd előz. A miatt se aggódjon, hogy az illető esetleg Ön elé kerül. Ha ennyire siet, előbb-utóbb úgyis megelőzi Önt. Ha az illetőnek nincs módja előzni, és láthatóan nyomul, érdemesebb felfüggeszteni a fentiek alkalmazását, mint felidegesíteni egy esetleg agresszív autóst. Csúcsforgalomban, mindettől függetlenül, bölcsességgel alkalmazza ezt a tanácsot!
Akkor sem szoktam ezt alkalmazni, ha a sáv a kereszteződés előtt oszlik szét több felé, és az én irányom már piros, de van még irány, amerre zöld a lámpa, és mögöttem is halad autó. Ilyenkor csak akkor kezdem meg a lassítást, ha már átváltottam abba a sávba, amelyikben meg kell állnom. Addig a forgalom ritmusa szerinti sebességgel haladok, hogy ne tartsam föl a mögöttem haladót, nehogy miattam ne tudja még elkapni a zöldet.)
23. Maximum csak a megállás előtti utolsó métereken, nagyon kis sebességnél érdemes a kuplungot kinyomva, alapjáraton gurulni, akkor, ha a gurulási sebesség már alapjárati fordulathoz is kicsi. (Ezzel is azért érdemes játszani, hogy esélyt adhasson magának a teljes megállás elkerülésére.)
FIGYELEM! Ha az autója alapjáratával gondok vannak, ne alkalmazza ezt, ha leáll a motor, lehet, hogy az újraindítással is gond lesz, meg másokat is föltarthat!
Egyébként nagyobb sebességnél nem véletlenül ellenjavallt az üresben gurulás! Ha a motor bármilyen okból leáll, azonnal megszűnik a kormányszervó hatása, és rohamosan csökken a vákuumos fékrásegítés hatása, illetve szervofékes autóknál szinte azonnal megszűnik a rásegítés! Ha hirtelen kerülő manőverre, vagy kanyarodásra lenne szükség, az autó stabilitása is rosszabb lesz, ha a kerekek és a motor között nincs kapcsolat.
 Ezen kívül az üresbe tett váltót nem biztos, hogy egyből, és recsegés nélkül sikerül gurulás közben sebességbe tenni.
24. Szintén csak akkor ajánlott, ha nem kényszerít ezzel senkit lassú haladásra: ha a fenti módszerekkel mégsem sikerült "kibekkelni" a pirosat, a következő módon is elkerülheti a teljes megállást, és ezzel az energiaigényes felgyorsítást teljesen álló helyzetből: ha a lámpa már csak 30-40 m-re van, és nem úgy látszik, hogy zöld lesz mire odaér az aktuális lassulással, fékezze le az autót lassú gurulásra, váltson vissza kettesbe, és hagyja, hogy a motor alapjáraton húzza az autót, illetve, ha ez sem elég lassú, visszaválthat akár egyesbe is! Így a lehető leglassabb gurulás mellett van esélye, hogy elkerülje a teljes megállást. 
25. Ha látszólag rövid időre meg kell állnia, ne úgy időzítse a fékezést, illetve a lassulást, hogy közvetlenül a közlekedési lámpánál, vagy a bármi miatt álló, vagy lassuló autót utolérve, attól egy-két méterre kelljen nullára fékeznie sajátját! Lassítson le úgy, hogy az utolsó autótól, vagy a lámpától (forgalomtól függően) 20-40 méterre, már csak 10-20 km/órával guruljon, hogy ezzel is adjon egy lehetőséget magának arra, hogy elkerülje a teljes megállást, amennyiben a lámpa közben zöldre váltana, vagy az autók megindulnának.
26. Gyakran használt útvonalon figyelje meg a lámpák váltási ritmusát, és ehhez igazítsa sebességét. (Egyes kereszteződésekben a lámpák váltási ritmusa, a napszakok szerint, illetve munkanap - ünnepnap viszonylatban változhat. Legyen tisztában ezzel is!)
27. Ha olyan lámpához közeledik, amelynek nem ismeri várható zöldre váltási időpontját, ne úgy érkezzen, hogy a maximális megengedett sebességgel haladva, feltételezi, hogy a lámpa zöld lesz mire odaér, mert ha mégsem, akkor intenzív fékezéssel kell elveszítenie sebességét. Még főútvonalon haladva, előző lámpától érkezve sem lehet erre mindenhol számítani, mert nem mindenütt valósítható meg a zöldhullám.
28. Olyan kereszteződéshez közeledve, ahol Önnek várhatóan elsőbbséget kell adnia, ne nyomja a gázt az utolsó pillanatig!Használja ki az autó lendületét! Érdemes mihamarabb vissza is váltani, hogy amennyiben a kereszteződésben nem közeledik olyan jármű, amely számára elsőbbséget kellene adnia, vagy még távol van, minél gyorsabban áthaladhasson a kereszteződésen, illetve besorolhasson a főútvonal forgalmába.
Figyelem! A STOP táblánál a KRESZ szerint muszáj megállni!Hiába belátható a kereszteződés, a rendőr nem fogadja el azt az érvet, hogy el akarta kerülni az energiapazarlást azzal, hogy nem állt meg... 
Természetesen a fentiek alkalmazását nem szabad túlzásba vinni! Figyeljen oda, hogy ne akadályozza a többi autóst. Nem lehet cél, hogy az autó lendületét a végletekig kihasználjuk, és egy kereszteződéstől több száz méternyire már lassulva guruljunk, ezzel feltartva másokat. Akármennyire is hisszük, hogy ez a leghatékonyabb módja a közlekedésnek, a hátul jövő autósnak ez tűnhet idegesítő lassúságnak is, hiszen nem mindenki autózik olyan tudatosan, mint azok, akik e fejezet pontjaira odafigyelnek! Nem szabad önkéntes rendőrt játszanunk, és úgy gondolkodnunk, hogy "én tudom a tutit, te meg jobb, ha alkalmazkodsz az én tempómhoz, mert neked is az a jó!..." 
Miközben a hatékony közlekedésre ügyel, arra is oda kell figyelni, hogyha egy párhuzamos haladásra alkalmas úton, az Ön melletti sávban is közlekednek, ne autózzon hosszasan kötelékben a másik járművel, mert a hátulról érkezőknek így nincs módjuk előzni. (Akkor se, ha a megengedett legnagyobb sebességgel halad.) Vagy gyorsítson föl/lassítson le annyira, hogy a külső sávba sorolva alkalmazhassa az amúgy is alapszabály "jobbra tarts"-ot, vagy, ha Ön autózik a külső sávban, és a belsőben lévő halad Önnel "kötelékben", akkor finoman lassítson le egy kicsit, így csinálva helyet az előzéshez, ha azt látja, hogy valaki gyorsabban szeretne haladni. Nagyon hálás lesz Önnek az illető ezért a figyelmességéért.
Arra is figyelnünk kell, hogy ha piros lámpához közelítünk, a lendület fenntartásánál fontosabb az udvariasság! Tehát, ha azzal, hogy a lámpától távolabb a szükségesnél jobban lelassítok, (sőt, esetleg meg is állok) segítek egy másik közlekedőt az útra besorolni, vagy az utat keresztezni, akkor inkább ezt választom, (főleg, ha mögöttem is jönnek), mint az "alacsony fogyasztást mindenáron". Esetenként épp az ellenkezőjével segíthetek: nem lassítok le annyira, mint ahogy a fentiek alapján jó lenne, hanem csak később, a lámpához közelebb érve csökkentem a sebességem, így hamarabb eltűnök az utat, mondjuk keresztezni kívánó útjából.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése