2010. október 18., hétfő

Négy gondolat az alapjáratról

56. Csak azért, hogy a motor bemelegedjen, nincs szükség arra, hogy alapjáraton járassa azt. (Mínusz 5 fok alatt érdemes, mondjuk 10 másodpercig járatni elindulás előtt.) Az üzemanyag-pocsékoló bemelegítés helyett, elég, ha az első néhány kilométert óvatosabban gyorsítva, a fordulatszámot (benzines autókon) 2.000-2.500/perc alatt tartva teszi meg.  (Dízeleknél ez a szám alacsonyabb, max. 2.000) Ezen kívül, a terheletlen motor lassabban melegszik fel, ezért alapjáraton elhúzódik a magasabb kopást jelentő hidegen járatás.
Tovább gyorsíthatja a motor felmelegedését, ha ilyenkor hamarabb kapcsol magasabb fokozatba, mint egyébként, ugyanis ezzel növeli a motor terhelését, viszont a fordulat alacsony marad, így a legkisebb a kopás! A fogyasztás is hamarabb beáll ezzel a normál üzemi szintre.
Azért, hogy ne kelljen hidegen magasabb fordulatra pörgetnie a motort, ha lejtős utcában parkol, ne fölfelé induljon el! Ha emiatt kis kerülőt kell tegyen, az jobban megéri, mint a melegítés és/vagy a nagy fordulatú pörgetés felfelé. Ha rendszeresen történik, akkor már az is számít, ha megforduláshoz felfelé kell indulnia, ezért, ha csak lehetőség van rá, orral lefelé parkoljon! (Hátrányos helyzet, ha a ház udvarából kihajtáshoz fölfelé kell induljon. Sok ilyen helyet ismerek Budán. Hát, ez esetben nincs sok lehetősége a fentiekre. Használja azt a legmagasabb sebességfokozatot, amiben az autó még képes leküzdeni az emelkedőt, illetve kisebb fokozatok esetén is csak a szükséges minimumig pörgesse a motort. Mindenesetre az ilyen lakóhelyek jellemzően zöldövezeti volta, nyugalma és a legtöbb helyen meglévő kilátás bőségesen kárpótol a többlet-fogyasztásért...) 
57. 15-20 másodpercnél hosszabb megállásnál érdemes leállítani a motort. (Újabb autóknál az előbbi, az régebbieknél az utóbbi az érvényes.) Az ennél hosszabb alapjárat több üzemanyagot fogyaszt, mint a motor újraindítása. Ha ismeri a lámpa piros fázisának hosszát, és kiszámítható mennyi van még hátra, állítsa le a motort, ha ez több, mint a fenti értékek. (Persze, csak jó állapotú aksi és önindító esetén...)
Sajnos amilyen idiótán van ma Magyarországon megoldva a vasúti kereszteződések többségében a jelzés, ha leeresztett sorompót, vagy tilos jelzést lát, érdemes leállítani a motort. (A sorompót már akkor leeresztik, illetve a lámpa már akkor tilosra vált, amikor a vonat még csak áll be az átkelő előtti állomásra. Igaz ez a HÉV-re is.)
Gyorséttermeknél általában jobban megéri pl. megállni a parkolóban, és bemenni a pulthoz, mint járó motorral várakozni az autós kiszolgáló sorban, de ha mégis az autós sorba áll, állítsa le a motort! Ha sok az autó Ön előtt, és a később érkezőknek még van hova állni, nem kell minden egyes előregurulást követnie. Kihagyhat egy autó hossznyit, és amikor a sor újra megindul, Ön csak akkor kövesse (tehát minden második, esetleg harmadik alkalommal)!
Ha garázsba, vagy kapun való beálláshoz ki kell szállnia, akkor is állítsa le a motort (és vegye ki a slusszkulcsot)! Ezzel nem csak takarékoskodik, de az autó ellopását is megnehezíti. (Ha az autót kulccsal együtt viszik, akkor többnyire a biztosító sem fizet!) 
58. Ha lejtőn araszolnak lefelé (Budán pl. számos lejtős utca van, ahonnan lassan lehet kijutni a főútvonalakra), akár le is állíthatja a motort, DE VIGYÁZZON! Ahogy leállt a motor, a kormányzás nagyon megnehezül! Igencsak kell a kormány tekeréséhez erőlködni! Nem csak annyira lesz nehéz a kormányzás, mint mondjuk egy régi, szervo nélküli autón, hanem olyan lesz, mintha a kormány megszorult volna. Arra is vigyázzon, ha a kulcsot teljesen alaphelyzetbe fordítja, egyes autókon a kormányzár már a kormány legkisebb elfordítására bekattanhat, és emiatt az autó irányíthatatlan lesz és lélekjelenlét kell, hogy ilyenkor ne pánikba essen, hanem azonnal fékezzen! Ezért mielőtt ezt először kipróbálja, győződjön meg róla, hogy ez az Ön autója esetében hogy van, milyen állásban kattanhat be a kormányzár! Ha a gyújtást levéve a kormányzár aktiválódik, akkor a motor leállítása után, indítózás nélkül újra tegye rá a gyújtást! (Amit persze dízeleknél hivatalosan nem így hívnak.) Ha gyenge az akkumulátor, ilyenkor az elektromos fogyasztókat (lámpát, ventilátort, ablak-, ill ülésfűtést) ki kell kapcsolni, rádiót le kell halkítani! 
Ami talán még ennél is fontosabb, hogy a fék is nagyon felkeményedik, nagyon erősen kell nyomni a hatásossághoz.
A vákuumos fékrásegítésű autóknál, az első két fékezésnél ez a felkeményedés még nem jelentkezik, ugyanis a vákuum még addig hatásos marad, de a harmadik fékezésnél már biztosan kell arra számítani, hogy igen nagy erővel kell taposni a pedált. 
Mindezek miatt tehát még egyszer kiemelem: tényleg csak araszolásnál állítsa le a motort!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése