2010. október 18., hétfő

Haladás emelkedőn

45. Nem elektronikus gázpedállal szerelt autókkal fordul elő, hogy amikor emelkedőn, magasabb sebességfokozatban haladunk, a gázpedált mélyebbre nyomjuk mint kéne, emiatt a levegőmennyiség-szabályozó szelep sokkal jobban kinyílik, mint az adott körülmények között kellene. A motorba ez által nem megfelelő mennyiségű üzemanyag-levegő keverék jut, de mivel a váltó a szükségesnél magasabb fokozatban van, az autót a motor nem tudja érezhetően gyorsítani, így ezt nem vesszük észre. A motor vezérlése ekkor megpróbálja a túlságosan kinyitott levegőmennyiség-szabályozó álláshoz igazítva növelni az üzemanyag mennyiséget. (Amiatt is, mert a szegénnyé váló keverék miatt tökéletlen az égés, emiatt megnövekszenek az égésgázban bizonyos káros összetevők, amit a vezérlés érzékel, és emiatt is dúsítja a keveréket.) Mivel azonban a helytelenül megválasztott sebességfokozat miatt a motor nem tudja leadni a gázpedál-állásnak megfelelő gyorsításhoz szükséges teljesítményt (nem tud felpörögni), az égés továbbra sem lesz tökéletes. A motor-elektronika próbál hatékonyan beavatkozni, de nem igazán tud. Lehetséges (nem néztünk utána), hogy ez is vezethet fogyasztás-növekedéshez, de a motor pillanatnyi hatékonyságának csökkenéséhez biztos. 
Tehát ha tartósan fölfelé halad emelkedőn, érdemes a gázpedál lassú, és kismértékű felengedésével ellenőrizni, hogy nincs-e túlságosan benyomva. Meg kell keresni azt a pontot, amíg az autó el nem kezd lassulni. (Sokszor előfordul, hogy ilyen gázelvételkor, az autó szinte meglódul, hiszen a motorba a megfelelő mennyiségű üzemanyag-levegő keverék kerül.) Ezután ugyancsak finoman kezdje el újra benyomni a gázpedált addig, amíg a lassulás meg nem szűnik. (Ezt akkor hajtja végre helyesen, ha az egész művelet nem tart tovább 3-4 másodpercnél.) Ekkor a motor elkezd újra élni, nem szenved, nem fulladozik, optimális lesz az égés.
Szükség esetén váltson vissza! Nem jó a motort szenvedni hagyni. Benzines autóknál az ideális fordulat emelkedőn haladva, valahol a közepes fordulat és a maximális háromnegyede között van, dízeleknél inkább lejjebb. Az ügyben, hogy az Ön autójánál mi az ideális fordulat emelkedőn haladva -ha van ilyen- a jármű fajlagos fogyasztási diagramja jó támpont lehet. (Kérje szakember tanácsát a diagram értelmezéséhez. Egy szakszerviz megfelelő lehet erre, ott még a diagramot is be lehet esetleg szerezni.) 
46. Rossz szokás, ha valaki emelkedőn kényszerül megállni pirosnál, ill. egyéb okból, gázadással, és a kuplung csúsztatásával tartja egy helyben az autót, ahelyett, hogy a fékkel tartaná meg azt. Ez rendkívüli mértékben koptatja a kuplungtárcsát és a kuplungszerkezetet is, valamit fölösleges üzemanyag-fogyasztást eredményez. Használja ehelyett a féket, indulásnál pedig az autósiskolában tanított módszert az emelkedőn történő elindulásra, és ne szégyellje behúzni a kéziféket, ha szükséges!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése